Vadå sova?

Lillens sömnvanor blir bara knasigare och knasigare. Han sover inte alls på dagarna såvida han inte får somna vid bröstet utan att sedan flyttas på, eller en liten stund i vagnen. Så fort man flyttar honom, eller stannar till/saktar ner med vagnen, vaknar han. Ofta blir han grinig efter ett tag, ibland jättegrinig.

De senaste nätterna har även de varit riktigt skumma. Han somnar sin första runda, cirka två timmar. Äter, somnar om på mig, jag lägger ner honom - och han vaknar. Somnar inte om igen, såvida man inte håller nappen i munnen på honom. HELA TIDEN! SÅ fort man släpper nappen och den glider ut, vaknar han igen och börjar grina. Dröjer det mer än typ en minut, börjar han gallskrika! Han har verkligen vägrat att sova annat än vid bröstet eller med nappen tryckt i munnen. Han lyckas ju tyvärr inte heller hålla kvar nappen själv...

Vad är det för fel på honom? Varför sover han inte? Borde han inte bli trött? På BVC säger de bara; att han får den sömn han behöver om han verkar vaken och pigg mellan de korta tupplurarna. Snacka om powernaps! Ett par minuter här och där, kanske tre-fyra gånger på en dag. Herregud... Och så säger de att man ska passa på att göra saker när bebis sover. För min del handlar det mer om när han är lugn en lite längre stund.

Någon som vet varför han beter sig såhär?
Testade att ge honom ersättning en gång inatt istället, och att han fick somna med bröstet efteråt, men då sov han enbart ca 1,5 timme igen och ville ha mer mat när han vaknade i alla fall. Det går inte att få honom att äta mer än ca 100ml åt gången heller. Går det att påverka på något sätt?

BVC gör ju ingen nytta i alla fall...


Kommentarer
Tina

Hej!

Jättesvårt det där med sömn. Jag har ju haft tur att ha fått en unge som älskar att sova och är en riktig latmask. :P

Men jag vet att Casper sov jättelite vissa dagar ett tag men jag tror de blir så himla nyfikna och tror de missar nåt, därför är deras sömn lite si o så.. men det är ju min åsikt och tycke hehehe...



//Tina

2012-03-21 @ 23:38:24
URL: http://minlillabusunge.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0