De första orden

Jag har aldrig vetat exakt vad som räknas som en bebis första ord. Hur vet man egentligen att bebisen är medveten om vad den säger? Att det inte bara kommer ut lite allt möjligt, för att den testar rösten? När jag frågat vissa, så anser de i ala fall att J sagt sina första ord. Och ja, det har onekligen låtit som riktiga ord!
 
J har ett bra tag låtit "mamamamamama" emellanåt t.e.x. Speciellt när han varit ledsen, har det ofta dykt upp. För ett par dagar sedan, dök det dock istället upp ett kort och gott "mamma" :) Det har dykt upp några gånger, det där enda, korta "mamma". Han låter fortfarande "mamamama" emellanåt också, när han vill mig något, eller är lite ledsen.
Sen säger han "titta". Inte så som vi vuxna säger det, utan lite kortare och med annorlunda betoning på t:na, men det är definitivt "titta". Han kan studera sin hand, snurra runt lite på den, och så säger han det: "titta". På sitt eget söta lilla sätt. Som sagt, det hörs att han säger just det ordet, men det låter sötare än när vuxna säger det. Han kan även kolla på andra saker, typ fjärrkontrollen, och säga "titta".
Igår kom dock det roligaste ordet: "bäst". Haha, det var rätt kul att höra! Han låg på sängen och babblade, och mitt i babblet kom ordet "bäst", klart och tydligt! Så sött :) Jag brukar säga till honom att mamma tycker han är bäst, undrar om det var det han babblade om?
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0