Det här med förskola och olika pedagogiker...

Igår fick jag tummen lite ur röven. Började ta tag i hela den här förskolegrejen på egen hand. Jag har väntat på att få information om förskolan, då BVC-sköterskan sa att det skulle komma, men icke då. Ingenting från kommunen, enbart två reklamblad från olika Montessori-förskolor.
Efter att min syster E, som för övrigt går Barn och Fritid, varit här och vi pratat lite om förskolan, bestämde jag mig för att kika lite närmre på olika förskolepedagogiker. Se om jag hittade något som jag ville ha lillen på hellre än annat. Montessori blev definitivt uteslutet efter att syrran berättat lite mer om det. Inte så att det verkar dåligt, men det verkar inte vara något för oss.
 
Tydligen är Montessori lite såhär: Barnen lär sig att hjälpa till med mycket hemma. De får hjälpa till att diska och städa på dagis bl.a. Jättebra, ja, det vill jag ju att lillen ska lära sig. MEN. De har inga blöjor till barn över 1,5år. Barn i den åldern SKA vara blöjfria, istället får de speciella underbyxor som gör att de känner när de kissar ner sig. Okej, visst, det är bra att kunna sluta med blöjor tidigt, men tänk om barrnet inte är redo? Varför tvinga? Det får väl ta den tid det tar? Sen är det tydligen inte direkt främjat att fantisera... Alla böcker ska vara verklighetsbaserade, inget direkt "Det var en gång...". Alla leksaker ska ha ett syfte, inte bara vara roliga. Man måste lära. Man blir indelad i olika kategorier beroende på vad man kan, och till olika kategorier hör olika leksaker. Ja, en del tycker säkert att det här systemet är toppen, och vissa delar låter bra, men jag vill att lillen ska få vara kreativ och fantasifull...
 
Så, jag läste om Waldorf och om Reggio Emilia. Tyckte de verkade bättre för oss. Letade efter förskolor som använder sig utav någon av de pedagogikerna, för att se hur de fungerar i verkligheten. Några Waldorf-förskolor fanns inte här i stan, men däremot tre stycken Reggio Emilia-förskolor som hör ihop. Så, får vi inte kika på Waldorf, så får det bli Reggio Emilia. Hoppas verkligen det verkar bra i praktiken; blir förmodligen besök på förskola nästa månad :)
 
Reggio Emilia-pedagogiken främjar barns kreativa sidor. De får fantisera. De får lära sig att hjälpa till även där. Kanske diska eller något sådant. När jag läst några uttalanden av föräldrar med barn i RE-förskolor, har det bl.a. sagts att "det enda negativa är att man får så himla mycket teckningar med sig hem". Jag tycker det låter underbart! Få rita, måla, kludda... Såhär står det mer uttryckt om pedagogiken:
 
 Ett exempel är att man kombinerar avancerat teorietiskt arbete med en levande praktik med barnen.

- Man arbetar med lek och arbete, verklighet och fantasi och med många olika uttryck samtidigt.

- Ett annat exempel på den gränsöverskridande hållningen är att pedagogerna i Reggio Emilia samarbetar med forskare och andra inom vitt skilda områden, som till exempel hjärnforskning och design.

 

Den pedagogiska filosofin står också för:

 

- ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

 

- bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individualitet och rättigheter på sikt kan förändra världen i en allt mer demokratisk riktning.

 

- en pedagogik som ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt och i takt med det moderna samhällets snabba förändring. Därför står inte Reggio Emilia för ett pedagogiskt program som man kan "ta över" eller kopiera. Man kan däremot inspireras av grundtankarna och filosofin för att utveckla dem i sitt eget sammanhang, utifrån sina egna förutsättningar.

 



Kommentarer
Jonas

Håller på och läser till förskolepedagog och kan rekomendera regio emilia. En liten varning dock, har haft klasskamrater som gjort praktik på förskolor som säger sig vara RE men dragit hela "barnen ska kunna själva"-grejen lite väl långt, liknande det du skrev om Montessori.
Så kolla upp hur långt förskolan i fråga har dragit regio-tänket.

Svar: Aha, vad bra då :) Men ja, det är väl lite det som är meningen med att besöka förskolan? :) Vill ju inte att det ska vara för extremt, barn ska ändå tillåtas vara barn samtidigt. Jag vill att det ska kännas 100% rätt, för lite rädd är man ju ändå för att lämna bort sitt barn till främlingar. Kan du rekommendera några frågor jag bör ställa, vad som är viktigt att tänka på?
Mi

2012-08-05 @ 22:17:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0