Skillnaden mellan gråt och gråt

Överallt man läser får man höra det. Det känns som alla andra som är föräldrar säger det. Att man efter ett tag lär sig höra skillnaden mellan sitt barns olika gråtstilar. Att man lär sig vad de olika gråten betyder. Jag gör inte det. Betyder det att jag är en dålig förälder?

Lillen är precis över fyra månader, men inte sjutton vet jag vad han vill när han gråter eller skriker. Det enda jag vet är att det är något utav flera alternativ; han är trött, han är hungrig, han vill ha uppmärksamhet, han är uttråkad, han har ont. Blöjan verkar han inte bry sig om. Den får man själv kolla emellanåt för han säger inte till om den är full.
Dock vet jag i princip aldrig vad det är han vill när han "gråter". Jag märker att han är trött när han börjar gnugga sig i ögonen. Jag kan fatta att han borde vara hungrig om det gått mer än två timmar, speciellt om det någon gång lyckas gå tre-fyra. Uppmärksamhet kanske han vill ha om jag håller på med något annat. Men ibland grinar han bara. Grinar och grinar och grinar. Och jag vet inte vad han vill.

Kan verkligen alla föräldrar höra skillnaden mellan gråt och gråt på just sitt barn? Kan ni det?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0