Ytterligare gravidbesvär

I förmiddags var jag hos arbetsterapeut på vårdcentralen. Jag har fått karpaltunnelsyndrom, ytterligare något som anses vara ganska normalt vid graviditet. Hos mig yttrar det sig som att händerna domnar av; "somnar" nattetid. Det kryper i dem och jag vaknar utav det. Det gör även ont i händerna, speciellt berget under tummen och baksidan av knogarna (i handflatorna alltså). Resten av händerna gör inte lika ont, men ömmar lite emellanåt. Kan få krypningar i fingertopparna på dagtid med, och jag klarar inte av att hålla tyngre saker i händerna. Ett juicepaket behöver jag t.ex. numera två händer för att lyfta på, annars känns det som om jag ska tappa det.

Så nu ska jag börja sova med något de kallar ortoser. Ett slags stödskena som gör att man inte kan böja handleden nattetid. Detta ska då minska svullnaden i karpaltunnlarna, vilket är anledningen till att händerna domnar av. Hoppas det hjälper, för de kostade ändå 175:-/st och de är verkligen inte snygga!

Börjar känna mig lite handikappad. Ortoser för bägge händerna och ett SI-bälte. Vad måste man egentligen inte genomlida vid graviditet?




Såna här snygga grejer ska jag använda nattetid, yay!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0