Ingen ger plats på bussen

Det är ingen som verkar bry sig om äldre eller gravida i den här stan. De kollar lite snett på en så man vet att de sett en, men sedan tittar de åt ett annat håll. Kanske rättar till väskan som ligger på sätet bredvid dem ifall det inte redan sitter en kompis till dem där. Låtsas som att det regnar eller att tankarna är så långt borta att de inte skulle sett en.

Det handlar inte bara om de unga; tonåringarna. Visst, de tar oftare upp fler än ett säte per person, men det är även äldre som beter sig såhär. Folk med barn som vet hur det är att vara gravid. Gamla människor som vet hur det är att vara äldre. Ljusa, mörka; män och kvinnor. Ingen verkar vara det minsta väluppfostrad i dagens samhälle. Allt handlar om "mitt, mitt, mitt" och att inte vilja dela med sig till någon annan. Man vill vara så privat som möjligt och inte släppa någon nära inpå en, inte ens för en liten stund på bussen.

Nästan jämt när man åker buss, är sittplatserna som är ämnade för de äldre, de gravida, de med ryggproblem osv, upptagna av stissiga tonåringar. Oftast fnittrande tjejer som verkar tycka det är hur lustigt som helst att de satt sig där och att de som behöver sittplats får stå.

Jag blir f-n förbannad! Att folk kan med när de ser andra plågas, hur kan de med sig själva?!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0