J-a Försäkringskassa

Det här med att vara gravid och sjuk ställer bara till problem. Ingenstans är informationen tillräcklig så man blir olika infomerad från olika håll och personer, även inom samma instans. Ena dagen säger de en sak, nästa en annan. Är det så konstigt att man inte vet vad man ska ta sig till? Vad det egentligen är meningen att man ska göra? VIlka j-a papper de ska ha?

Jag har varit sjukskriven från det jobb jag haft på timmar, i två månader. Två månader av tristess, då jag inte heller fått tag på något annat att göra. vå månader, utan i princip någon som helst inkomst. Tror jag fick ut 900 kronor förra månaden. Det täcker knappt en tredjedel utav mina räkningar.

Är det mitt fel att jag inte klarar av mitt arbete p.g.a graviditeten? Mitt fel att min arbetsgivare inte kan erbjuda något annat? Jag har aldrig varit sjukskriven på detta viset förut, hur sjutton ska jagveta hur allt går till? Hur ska jag kunna veta exakt vad läkaren ska skriva i mina sjukskrivningspapper? Är det konstigt att man tror det räcker med symptomen samt förklaringar till varför jag inte kan jobba på det viset?

Det ringde en tjej från FK tidigare idag. Sa att de kommer neka mig sjukpengar, dels för att läkaren inte skrivit "rätt", dels för att jag bara haft en timanställning och dels för att jag inte är inskriven på AF. Hur skulle jag kunna veta att man även är tvungen att vara inskriven på AF? Jag har ju ändå klarat mig på mina pengar, och de har inte hjälpt mig ett smack där! I princip bara sagt att de inte kan göra något, jag har ingen rätt till pengar osv, och att jag måste söka jobb på egen hand. Precis som att jag då måste vara inskriven för att göra saker själv ändå? Tydligen... Allting är för byråkratiskt i dagens samhälle. Ingen ger tillräcklig information, inte ens om var man kan hitta informationen man behöver.

Dessutom kommer jag inte kunna få ut föräldrapenning på ett tag till heller. Har inte fått de nödvändiga pappren från min arbetsgivare ännu, och mitt BF är om tre veckor. Enligt läkaren skulle man kunna ta ut föräldrapenning från v.36, men vad kan jag göra åt det så länge jag inte får de papprena jag behöver skicka in? Inte ett smack! Istället står jag här utan ett öre i inkomst, men en massa räkningar! Man kunde ju tycka att det skulle vara lite lättare när det handlar om graviditet, att någon skulle anse att det är viktigt att kunna betala sin del av hyra osv, för barn ska väl ha någonstans att bo?

Skit också. Konstigt att man blir deprimerad och känner sig helt makt-och hjälplös. Att vara gravid ställer bara till problem, speciellt när ingen verkar kunna hjälpa en rätt. Skulle staten få bestämma skulle väl alla få klara sig på noll, varför skulle de annars göra allting så krångligt?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0