Fixering vid fixering

Har börjat oroa mig lite mer för varje dag som kryper närmare bebisens BF. Den är beräknad till nu på måndag, dvs om fem dagar, men den är fortfarande fullt rörlig. Visst, det var ett tag sedan den gjorde en riktig kullerbytta nu, men den vrider & vänder sig lite fram och tillbaks. Emellanåt ligger den i princip på tvären i magen. Oftast har den huvudet neråt; åt vänster höft till, rumpan mitt på magen; högt upp, och fötterna vid höger revben. Händerna kan jag då och då känna kring min navel.

Jag har fått höra att det inte är någon fara om bebisen inte är fixerad in i det sista, för förlossningsvärkarna kommer att fixera den i slutändan ändå. Samtidigt har jag fått höra att det ibland beror på att bebisen inte KAN fixera sig, för bäckenbotten är alldeles för trång. De säger att det är ytterst ovanligt, men jag börjar ändå oroa mig för att det är så. Min barnmorska har trots allt sagt att jag har bebis upp i halsen och jag är kort. 157/158 cm beroende på vilket ben jag stöder mig på. Jag har läst att om man är under 155cm erbjuds man röntgen av bäckenbotten för att se efter om det finns plats där för en bebis att komma ut. Jag är inte så mycket längre som sagt, och får bara höra att jag inte ska oroa mig så länge vattnet inte går. Då är det tydligen dags att ringa ambulans eftersom det finns viss risk att navelsträngen kommer i kläm.

Ja, jag ska säkert inte oroa mig, det är säkert bara i onödan, men ändå. Jag kan inte låta bli. Jag vill ha ut bebis nu, som ni som själva väntat barn kanske förstår, så är det rätt obekvämt när bebisen rör enormt mycket på sig när den är så stor. Helst hade jag haft ut den redan för ett par veckor sedan, men det ser ju inte bättre ut än att den kommer bli sen. Skit också.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0