Tillbaks till BB för PKU idag

Eftersom vi valde tidig hemgång från BB, så var vi tvungna att åka tillbaka dit idag. När bebisar är tre dygn gamla, gör de något som heter PKU-test på dem. Tydligen var det ett blodprov från huvudet (stackars, såg läskigt ut och blödde en del ju!) som ska visa om barnet har några ovanliga sjukdomar som man kan upptäcka på ett tidigt stadium. Vet inte vilka det handlar om, men de var visst rätt ovanliga också.
Förutom det blodprovet, så gjordes även en hörselscreening, ett hudtest och en vägning. Har för mig vikten låg på 3755gram idag, vilket visst också är normalt. Upp till 10% av sin kroppsvikt får en bebis gå ner innan den börjar gå upp igen, och det låg inom hans gränser. Han vägde ju lite mer vid födseln, men han äter bra och kommer gå upp igen :)

I det hela, så sa sköterskan på BB-hemvård, att våran lillfis är en tiptop liten en! Full "poäng" på alla tester som gjorts på honom, och vi hoppas på att han inte har några dolda fel heller. Till och med hans höfter är hur bra som helst, vilket jag är överlycklig för! Ville inte att han skulle behöva dras med samma problem som jag har, och det finns en viss ärftlighet i det hela. Men, både läkare och sköterskor etc har varit så nöjda med honom så, och likaså är jag :) Ligger mest och förundras över honom när han sover jämte mig...


Kommentarer
Sepideh

Naaaaaw, nu är vi mammor båda 2:) det är mysigt! När ska du hälsa på mig?<3puss!

2011-12-18 @ 18:38:38
URL: http://chicmamascloset.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0