Adventskalender aka julkalender

Jag har inte riktigt förstått vad som är skillnaden mellan advents-och julkalender. Är det kanske så att de moderna sakerna kallas julkalendrar, och de äldre för adventskalendrar? Min bästa gissning tippar på det, för googlar man på julkalender, hittar man alternativen med choklad eller leksaker i. Googlar man däremot på adventskalender, så hittar man andra varianter också. Den varianten jag vill ha.

Idag är det den första december, och jag har ingen kalender. Med luckor alltså, en vanlig där man skriver in viktiga tider att passa etc har jag. I vilket fall. Jag vill ha en sådan där gammaldags kalender. En sådan man hade när man var liten. Med glitter och stämningsfulla bilder på änglar, barn... Innanför luckorna fanns det också små bilder. Det är nostalgi! Förstår inte varför sådana inte säljs i butiker/affärer nuförtiden. För några år sedan hittade jag små sådana, som samtidigt är vykort, i en bokhandel i Göteborg. Då hade jag sprungit runt i ett större antal affärer och letat. Kanske borde jag passat på att köpa flera? Dock hade jag förmodligen slarvat bort dem vid det här laget, efter alla flyttar jag gjort efter det.

Hittade i alla fall idag ett ställe på nätet som säljer sådana där kalendrar. Nu känns det lite sent påtänkt att beställa efter en, men nästa år, då måste jag komma ihåg det! Lite julstämning hemma hade varit mysigt...




http://www.mamsellk.se/



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MissMi

Här får du följa mig och min lille skrutt i vardagen, och det blir allt från mysiga bilder till inlägg där jag kanke klagar lite för mycket. Dock har klagandet avtagit efter skruttens födsel :)

RSS 2.0